– fotograf z Lublina, mieszkajacy w Krakowie.
W swojej tworczosci posługuje sie geometria oraz symbolami. Głowna zasada, ktora kieruje sie w fotografii jest załozenie “minimum formy, maksimum tresci”.
Prace fotografa były prezentowane na wystawach m.in. w Japonii, Polsce, USA, Niemczech, Chinach, Czechach, Słowacji, Serbii, Holandii, Rumunii, Indiach, Anglii, Austrii, Danii, Włoszech, Francji, Korei Południowej, Tajwanie…
Zdjecia fotografa były publikowane w magazynach, dziennikach i serwisach niemal na całym swiecie m.in. The Guardian, The Telegraph, Yedioth Ahronoth, La Repubblica, Politiken, Athens Voice, National Gegraphic… Jego prace znalazły sie na okładkach ksiazek znanych polskich reportazystow m.in. Wojciecha Jagielskiego. Jego jedna z najbardziej rozpoznawalnych fotografii “A Man Feeding Swans in the Snow”, zdobyła liczne nagrody w prestizowych, miedzynarodowych konkursach oraz została przyjeta do do prestizowej kolekcji Bibliotheque Nationale de France oraz do zbiorow Muzeum Slaskiego. Jeden z najbardziej wpływowych amerykanskich portali The Huffington Post, uznał te fotografie, za jedna z 5 najlepszych fotografii swiata w 2013 r. W 2017 jego fotografia znalazła sie na okładce ksiazki “100 Great Street Photographs” autorstwa Davida Gibsona. Aktualnie fotograf prezentuje swoje prace na wystawie w Korei Południowej w Seulu. “Wystawa ta została wyrożniona przez Magazyn Elle, gazetę Joongang oraz telewizję Arirang.”
Prace Marcina Ryczka to seria minimalistycznych, operujacych symbolami fotografii. Ich przewodnia mysl to minimum formy, maksimum tresci.
Tematem przewodnim fotografa jest Harmonia. Nawiazuje do formy, tresci i procesu tworzenia prezentowanych fotografii. Temat jest wielowymiarowy, odnosi sie do wolnosci, duchowosci, relacji człowiek-natura. Wyszukane w otaczajacym swiecie, nieprzekształcane graficznie przejrzyste obrazy odwołuja sie do prostych linii i czystych form. Czesc fotografii utrzymanych jest w czarno-białej stylistyce, co podkresla ich minimalizm, a rownoczesnie nawiazuje do tradycyjnej fotografii. Niektore zdjecia, powstałe głownie w Azji, zostały wykonane w kolorze. W procesie powstawania prac Marcina Ryczka najwazniejsze sa dwa etapy dostrzegania i oczekiwania. Dostrzeganie to intensywna obserwacja rzeczywistosci, wyszukiwanie w zwyczajnych z pozoru miejscach czegos wyjatkowego, wzbudzajacego zainteresowanie. Oczekiwanie natomiast to wypatrywanie momentu, w ktorym mozna uchwycic wyjatkowy klimat wybranego miejsca, chwili, w ktorej wydarzy sie cos, co bedzie stanowic odzwierciedlenie wrazliwosci autora. Fotografie maja charakter metaforyczny, wieloznaczny i uniwersalny, przez co pobudzaja wyobraznie, zachecajac widza do refleksji i własnych interpretacji.
Nagrody / Rezydencje artystyczne:
– Grand Prix de Découverte 2013
– Grand Press Photo 2013
– LensCulture Exposure Awards 2014
– IPA – The International Photography Awards 2014
– Chelsea International Fine Art Competition 2014
– ND Awards 2014
– The Miami Street Photography Festival 2015
– New York Photo Festival 2015
– StreetFoto San Francisco Festival 2016
– XV edizione del Premio Internazionale “Giuseppe Sciacca” 2016
– Siena International Photography Awards 2016
– PR2 Camera Work 2017
– Pier-2 Artist In Residence 2018
– Co-Residency 2020
– Kahán Artists in Residence 2021
– Art Residency | Al-Balad 2022
– A4 Residency Art Center 2023
– Treasure Hill Artist Village Residency 2023