- To wydarzenie minęło.
INTERNAL LANDSCAPES – wystawa
1 czerwca @ 15:00 - 22 czerwca @ 18:00
Bohaterkami cyklu są kobiety zaproszone do performatywnej obecności w przestrzeni właśnie powstających domów – znajdujących się w stanie surowym, w fazie budowania lub wykańczania. Fizyczne i mentalne zasiedlenie potencjalnego domu odbywa się poprzez gest i ruch zaczerpnięty z repertuaru praktyk domowych.Wykonywane na co dzień czynności zapisują się w pamięci cielesnej człowieka, przez co są powtarzane bezrefleksyjnie i mechaniczne. W trakcie działania w pustych przestrzeniach, wykonywane gesty związane z tradycyjną rolą kobiety w domu zostają na nowo przepracowane. Poprzez brak fizycznych punktów odniesienia oraz swoją powtarzalność wychodzą poza obszar postrzegania i czytania ich jako symboli zniewolenia (przez nawyki ciała czy przez stereotypowe role płciowe). Gesty odarte z dekoracji i rekwizytów, z tła i materialności przedmiotów, stają się specyficzną choreografią ciała.W projekcie pulsują różne konteksty społeczne związane z sytuacją kobiet, patriarchatem, zmianami w doświadczaniu domu wynikającymi z pandemii. Jednak tym, co najbardziej mnie fascynuje, jest wytwarzająca się relacja między kobiecym ciałem obecnym w przestrzeni a przestrzenią, która przez obecność i działanie ciała, staje się na chwilę miejscem.
Marta Zgierska
Marta Zgierska
Artystka wizualna. Ukończyła fotografię na PWSFTviT w Łodzi (dyplom w pracowni prof. Grzegorza Przyborka), poza tym jest magistrem filologii polskiej oraz magistrem komunikacji społecznej i dziennikarstwa (UMCS w Lublinie). Obecnie doktorantka SDNHiS UMCS w pracowni Roberta Kuśmirowskiego. W swojej praktyce artystycznej i badaniach teoretycznych porusza tematykę traumy, doświadczeń liminalnych i związanych z nimi napięć. Pracuje z własnym ciałem, obiektami i przestrzenią. Nadaje tym wątkom osobisty rys, często stawiając siebie w roli obiektu performatywnych działań. Obecnie zgłębia temat wycofania, poszukując sposobu na opisanie alternatywnych wrażliwości w kontekście nadmiaru bodźców i rosnącego wyczerpania społeczeństwa.Wielokrotna stypendystka, laureatka nagród, autorka książek artystycznych, m.in nagrodzonej na Prix Bob Calle publikacji „Garden” (BLOW UP Press, 2022). Jej indywidualne wystawy pokazywane były w muzeach i galeriach w Polsce, Czechach, Francji, Szwajcarii, Finlandii, Japonii, Korei Południowej i Stanach Zjednoczonych. Jej debiutancki cykl „Post” zdobył prestiżową nagrodę Prix HSBC pour la Photographie w Paryżu (2016). Nominowana do Foam Paul Huf Award (2018, 2021) i DZ BANK Art Collection Fellowship (2019). W 2019 roku otrzymała tytuł Artysty Roku na Międzynarodowym Festiwalu Fotografii DongGang w Korei Południowej, w 2023 brała udział w IDSA x Ars Electronica Founding Lab. Reprezentowana przez galerię Gowen w Genewie. Redaktorka naczelna Magazynu „Postmedium”.
Mateusz Sarełło
(ur. 1978, Warszawa). Fotograf, kurator, autor i edytor książek fotograficznych. Juror konkursów m.in. Grand Press Photo. Kurator sekcji ShowOff Miesiąca Fotografii w Krakowie. Rezydent Cite des Arts w Paryżu w ramach City of Paris Grant. Jego książka „Garden” otrzymała Special Prize w najbardziej prestiżowym konkursie artbooków na świecie – Prix Bob Calle i była wystawiana w Centre Pompidou w Paryżu w 2023 roku. Autor książki “Swell”, która znalazła się w finale Best Photography Book Award w konkursie Pictures of the Year International, była nominowana do Fotograficznej Publikacji Roku podczas Fotofestiwalu w Łodzi, zdobyła wyróżnienie w konkursie Best Photography Book from Central and Eastern Europe podczas European Month of Photography w Bratysławie, otrzymała trzecią nagrodę na International Photography Awards. Jego “Swell” zdobyła Grand Prix podczas Prix Photo La Quatrieme Image, Celeste Prize i Nera di Verzasca Award. Nagradzany i wyróżniany w wielu konkursach, m.in.: Aftermath Project Grant, German Peace Prize for Photography / Felix Schoeller Award, Meitar Award, BarTur Photo Award, Center Santa Fe Awards, Lucie Foundation Scholarship, FotoVisura Grant, Photolucida Critical Mass, Hariban Award, PHMuseum Photography Grant, PDN Photo Annual, Kolga Tbilisi Photo Award, Allegro Prize, Lens Culture Exposure Awards, FotoWeekDC International Awards i International Photography Festival Organ Vida Prize. Wystawiał m.in. w Museum of Odesa Modern Art, Riga Photography Biennial, GAF Gallery w Hanowerze, Gowen Contemporary Gallery w Genewie, Third Floor Gallery w Cardiff, także podczas La Quatrieme Image Photo Fair w Paryżu, Cortona On The Move Festival, Manifesto Festival w Tuluzie, Les Photographiques w Le Mans, Copenhagen Photo Festival, Fotofestiwalu w Łodzi, Miesiąca Fotografii w Krakowie, International Photography Festival Organ Vida w Zagrzebiu, Center for Contemporary Arts w Santa Fe, Leica Gallery w Warszawie.
Godziny zwiedzania
Klasztor ojców Dominikanów do 22 czerwca.
ul.Dominikańska 1A, 20-111 Lublin (wejście obok starej siedziby teatru Andersena)
czwartek, piątek, sobota, niedziela od godz. 15:00 do 18:00
Dla grup zorganizowanych również w innych godzinach po umówieniu telefonicznym.
7, 8, 9 czerwca wystawy będą wyłączone ze zwiedzania.