ORGANIZATOR

Home / ORGANIZATOR

STATUT

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1. PRZEPISY WSTĘPNE

  • Fundacja pod nazwą Fundacja Czas na Sztukę zwana dalej „Fundacją” została ustanowiona przez Dorotę Awiorko i Wojciecha Nieśpiałowskiego, zwanymi dalej „Fundatorami” aktem notarialnym z dnia 18.01.2022 sporządzonym przez notariusza Marlenę Jakubcewicz w kancelarii notarialnej przy ulicy Narutowicza 18/4, 20-004 Lublin.
  • Fundacja uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego.
  • Fundacja może posługiwać się tłumaczeniem nazwy na języki obce oraz używać wyróżniającego ją znaku graficznego.

§ 2. SIEDZIBA I TEREN DZIAŁANIA

  • Terenem działania Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej. Siedziba Fundacji mieści się w Lublinie.
  • Dla właściwego realizowania swoich celów Fundacja może prowadzić działalność również poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
  • Prowadzenie działalności Fundacji poza granicami kraju, może być realizowane przy przestrzeganiu obowiązujących w tym względzie przepisów.
  • Nadzór nad działalnością Fundacji sprawuje Minister właściwy ds. kultury – w momencie ustanowienia Fundacji jest to Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
  • Czas trwania Fundacji jest nieoznaczony.

§ 3. CELE FUNDACJI

  • Prowadzenie szerokiej działalności edukacyjnej i naukowej na rzecz osób zainteresowanych fotografią, filmem, sztuką, mediami i dziedzictwem kulturowym.
  • Promocja i ochrona dziedzictwa sztuk wizualnych, przede wszystkim fotografii i filmu.
  • Rozbudowa, zwiększanie potencjału infrastruktury kultury, zwiększenie dostępu do oferty kulturalnej, promocja i podnoszenie jej atrakcyjności.
  • Propagowanie fotografii wśród ludzi w każdym wieku – dzieci, młodzieży, dorosłych, jak i seniorów. Edukacja z zakresu fotografii, filmu, mediów.
  • Podnoszenie potencjału kulturalnego do standardów międzynarodowych.
  • Organizowanie, prowadzenie i inicjowanie działań propagujących fotografię.
  • Promocja i wsparcie osób szczególnie uzdolnionych, upowszechnianie twórczości fotograficznej i filmowej, organizowanie wystaw, plenerów fotograficznych i filmowych, spotkań autorskich.
  • Tworzenie przestrzeni do wymiany doświadczeń i opinii pomiędzy fotografami i zainteresowanymi fotografią oraz innymi twórcami.
  • Współpraca z podmiotami propagującymi filmy, fotografię i pozostałe sztuki wizualne zarówno krajowymi jak i zagranicznymi.
  • Współpraca z placówkami kultury w szerokim zakresie wspólnych działań kulturalnych dla zwiększenia oferty i rzeszy odbiorców.
  • Udzielanie pomocy klubom, stowarzyszeniom, kółkom zainteresowań związanych z fotografią w środowiskach osiedlowych, wiejskich, szkolnych.
  • Upowszechnianie poprzez film i fotografię zagadnień ekologicznych, ochrony przyrody, zdrowia, historii oraz innych ważnych zagadnień społecznych.
  • Organizowanie międzynarodowej wymiany kulturalnej oraz prowadzenie innych działań służących integracji środowisk twórczych.
  • Wspieranie zainteresowań twórczością artystyczną a w szczególności fotograficzną i filmową osób niepełnosprawnych.
  • Promowanie sztuk wizualnych, a w szczególności fotografii w Polsce – zmierzające do wzrostu znajomości sztuk wizualnych w społeczeństwie.
  • Rozwój środowisk twórców sztuki wizualnej.
  • Promowanie polskiej fotografii na świecie.
  • Wspieranie wszelkiej twórczości fotograficznej.
  • Edukacja w zakresie sztuk wizualnych, a w szczególności fotografii.
  • Działalność na rzecz dobra publicznego w zakresie kultury i sztuki, a także oświaty i nauki.
  • Tworzenie infrastruktury wspierającej rozwój kultury,edukacji i nauki.
  • Tworzenie i prowadzenie muzeów.
  • Prowadzenie działalności kulturalnej.

 

§ 4. ZASADY, FORMY I ZAKRES DZIAŁALNOŚCI FUNDACJI

  • Cele Fundacji są realizowane poprzez:
    • Organizację i prowadzenie placówek kultury fotograficznej.
    • Utworzenie i prowadzenie muzeum i galerii fotografii.
    • Gromadzenie, inwentaryzacja, dygitalizacja eksponatów fotograficznych i filmowych.
    • Rozwój rynku sztuk wizualnych, w tym w szczególności prowadzenie galerii.
    • Współpracę z samorządami terytorialnymi i z władzami państwowymi.
    • Organizowanie i wspieranie konkursów fotograficznych i wystaw dostępnych dla wszystkich fotografujących.
    • Wydawanie m.in. czasopism, albumów, tworzenie serwisów elektronicznych o tematyce kulturalnej przede wszystkim o tematyce związanej z fotografią i filmem.
    • Organizowanie zajęć warsztatowych, szkoleń, grup twórczych, seminariów, wystaw.
    • Prowadzenie analiz i studiów z zakresu sztuk wizualnych prowadzenie pracowni wizualnych, fotograficznych i medialnych.
    • Organizację spotkań i sympozjów z zakresu sztuk wizualnych.
    • Organizowania i prowadzenia wystaw, galerii, aukcji, ze szczególnym uwzględnieniem fotografii artystycznej.
    • Kolekcjonowanie i tworzenie dzieł fotograficznych, wykonywanych różnymi technikami z ich utrwalaniem na podłożu stałym i cyfrowych.
    • Prowadzenie warsztatów, pracowni, wytwarzanie materiałów do technik fotograficznych, archiwizowania, digitalizacji itp.
    • Wytwarzanie pomocy szkolnych w zakresie fotografii.

§ 5. ZARZĄD FUNDACJI

  • Zarząd Fundacji składa się z jednego do trzech członków, w tym Prezesa Zarządu.
    Członków Zarządu powołują na czas nieokreślony Fundatorzy i w każdym momencie mogą ich odwołać Wymagana jest jednomyślność wśród Fundatorów.
  • Skład Zarządu:
  • 1) Prezes
  • 2) Członkowie Zarządu.
  • W przypadku gdy Zarząd Fundacji jest jednoosobowy, obowiązuje jednoosobowa reprezentacja. W przypadku gdy Zarząd składa się z więcej niż jednego członka, do reprezentowania Fundacji uprawnieni są dwaj członkowie Zarządu łącznie bądź członek Zarządu z Prezesem Zarządu łącznie. Zarząd kieruje działalnością Fundacji oraz reprezentuje Fundację na zewnątrz. Działalność Fundacji wspierana jest pracą Fundatorów, oraz innych osób, którym bliskie są jej cele. Fundacja może prowadzić działalność nieodpłatną i odpłatną.
  • Do kompetencji Zarządu Fundacji należą wszelkie sprawy związane z prowadzeniem spraw Fundacji, w szczególności Zarząd:
  • uchwala programy działania Fundacji, roczne i wieloletnie,
    przyznaje nagrody i wyróżnienia dla osób i instytucji, zasłużonych dla celów obranych przez Fundację lub dla samej Fundacji lub osób i instytucji, których działalność w sposób istotny służy promocji celów Fundacji,
  • akceptuje darowizny, spadki i zapisy,
  • ustala wielkość zatrudnienia, zasady wynagradzania oraz wielkość środków na wynagrodzenia i nagrody dla pracowników zatrudnionych przez Fundację,
  • zarządza majątkiem Fundacji,
  • zatrudnia i zwalnia pracowników,
  • przyjmuje darowizny, spadki, zapisy, subwencje i dotacje,
  • Zarząd może powoływać pełnomocników, komisje programowe, doradców, konsultantów, radę programową.
  • Członkowie Zarządu mogą być zatrudnieni lub wynagradzani i nagradzani przez Fundację z tytułu pełnienia swych funkcji. Zarząd podejmuje decyzje na posiedzeniach, na które zaproszeni muszą być wszyscy członkowie Zarządu. Decyzje podejmowane są w formie pisemnej uchwały. Uchwały Zarządu podejmowane są zwykłą większością głosów (więcej głosów „za” niż „przeciw” i „wstrzymujących się”) . Likwidacja Fundacji i połączenie z inną Fundacją wymagają jednomyślności Zarządu.

    § 6. MAJĄTEK I FUNDUSZE

  • Na majątek Fundacji składają się:
    • kwoty określone oświadczeniem woli Fundatorów: fundusz założycielski w kwocie 1000zł (słownie: jeden tysiąc zł.).
    • ruchomości, nieruchomości, prawa majątkowe i niemajątkowe, udziały, papiery wartościowe, środki pieniężne i inne dobra rzeczowe otrzymane i nabyte w czasie działalności Fundacji.
    • Wydatki na działalność statutową Fundacji, są pokrywane w pierwszej kolejności z przychodów uzyskiwanych z działalności odpłatnej.
    • Fundacja może tworzyć fundusze na cele przewidziane w programowej realizacji zadań statutowych.
    • dochody Fundacji pochodzą z:
    • darowizn przekazywanych przez fundatorów;
    • krajowych, zagranicznych i międzynarodowych darowizn, spadków, zapisów;
    • krajowych, zagranicznych i międzynarodowych dotacji i subwencji oraz grantów;
    • majątku nieruchomego i ruchomego Fundacji;
    • zbiórek publicznych;
    • odsetek z lokat bankowych;
    • funduszy Unii Europejskiej;
    • funduszy przekazanych przez jednostki administracji rządowej i samorządowej;
    • Dochody pochodzące z dotacji, subwencji, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte na realizację celów statutowych Fundacji tylko z poszanowaniem woli spadkodawców lub donatorów.
  • W sprawach przyjęcia darowizn i dziedziczenia oświadczenia wymagane przepisami prawa składa Zarząd Fundacji. W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia, Zarząd Fundacji składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza.

    § 7. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

    • Dla efektywnego realizowania swoich celów Fundacja może połączyć się z inną Fundacją.
    • Połączenie nie może nastąpić, jeśli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
    • Decyzję w przedmiocie połączenia podejmuje jednomyślnie Zarząd Fundacji.
    • Fundacja może tworzyć oddziały, zakłady, filie, a także być członkiem stowarzyszeń, związków stowarzyszeń.
    • Zmiana Statutu Fundacji i zmiana celów Fundacji może nastąpić w drodze decyzji Fundatorów.
    • Fundacja ulega likwidacji, jeżeli wyczerpie środki finansowe i majątek do dalszej działalności lub dalsza działalność jest nieuzasadniona.
    • Decyzję o likwidacji jednomyślnie podejmuje Zarząd.
    • Zarząd powołuje likwidatora Fundacji i określa przeznaczenie majątku po likwidacji zgodnie z celami Fundacji.